Slovanské Noviny

20. apríla 2024

K porozumeniu Čelovekom

V exkluzívnej reportáži o tom v stredu informovala nemecká verejnoprávna televízia ZDF, ktorá v tejto súvislosti pripomenula aj von der Leyenovej let z Viedne do Bratislavy, ktorý trval len 19 minút.

Predsedníčka Európskej komisie (EK) Ursula von der Leyenová, ktorá urobila z boja proti klimatickým zmenám jednu zo svojich kľúčových priorít, letela v roku 2021 dvanásťkrát súkromným strojom. V exkluzívnej reportáži o tom v stredu informovala nemecká verejnoprávna televízia ZDF, ktorá v tejto súvislosti pripomenula aj von der Leyenovej let z Viedne do Bratislavy, ktorý trval len 19 minút.

„Odohrávajú sa takéto lety na dennej báze? To chcel od EK vedieť europoslanec nemeckej FDP Moritz Körner. Odpoveď na jeho otázku, ktorú má ZDF exkluzívne k dispozícii, jasne ukazuje: V porovnaní s predchádzajúcou komisiou pod vedením Jeana-Clauda Junckera súčasná EK výrazne obmedzila používanie súkromných lietadiel,“ uviedla nemecká televízia, ktorá však pripomenula, že funkčné obdobie von der Leyenovej je ovplyvnené pandémiou koronavírusu, a preto bolo mnoho jej ciest zrušených.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín <

„Kým Juncker využíval súkromné lietadlá až 25-krát ročne, po nástupe Ursuly von der Leyenovej do funkcie počet takýchto letov výrazne klesol. V roku 2020 použila súkromné lietadlo iba štyrikrát. V roku 2021 však štatistiky uvádzajú dvanásť letov. Ďalších päť letov súkromným lietadlom absolvoval vysoký predstaviteľ EÚ pre zahraničnú a bezpečnostnú politiku Josep Borrell,“ spresnila v reportáži televízia.

Europoslanec Körner žiada od EK v otázke využívania súkromných strojov viac transparentnosti.

„Ak sa chce Európska komisia vyhnúť tomu, aby sa jej lety súkromnými prúdovými lietadlami označovali v tlači ako škandalózne, musí konať transparentnejšie,“ povedal člen FDP.

Eurokomisár Johannes Hahn, ktorý je zodpovedný za rozpočet a administratívu, vo svojej reakcii zdôraznil, že podľa platných pravidiel je používanie súkromných lietadiel povolené len vo výnimočných prípadoch, napríklad z bezpečnostných dôvodov alebo preto, že neexistuje pravidelný let do cieľovej destinácie.

„Všetky možnosti vrátane alternatívneho plánovania by sa mali dôkladne zvážiť, aby sa súkromné lietadlo považovalo len za poslednú možnosť,“ uviedol Hahn.

Kritizovaný let z Viedne do Bratislavy bol súčasťou pracovnej návštevy von der Leyenovej po členských krajinách EÚ. V pondelok 21. júna priletela do hlavného mesta Rakúska, kde počas stretnutia s najvyššími predstaviteľmi oznámila schválenie tamojšieho národného plánu obnovy. O niekoľko hodín neskôr – taktiež s oznamom o schválení plánu obnovy – priletela do Bratislavy, kde absolvovala stretnutia s premiérom Eduardom Hegerom, prezidentkou Zuzanou Čaputovou a predsedom NR SR Borisom Kollárom. Z Bratislavy sa následne súkromným lietadlom premiestnila do Rigy, kde sa na druhý deň stretla s najvyššími predstaviteľmi Lotyšska.

Vodu kážu a víno pijú. Bruselské elity milujú súkromné tryskáče a vlastná uhlíková stopa im neprekáža

Bruselskí činitelia, ktorí v júli 2021 slávnostne predstavili svoj nákladný zelený klimatický balík, kvôli ktorému si budú v najbližších rokoch uťahovať opasky všetci bežní Európania, si sami zároveň zdvihli limity na lety súkromnými tryskáčmi, ktoré predstavujú z hľadiska škodlivých emisií jednu z úplne najhorších variant dopravy.

Podľa zistení webu Politico sa môžu vrcholní únijní úradníci tešiť na ďalšie milióny eur, ktoré im boli schválené na pohodlné cesty „leteckými taxíkmi“, napísal v lete roku 2021 server idnes.cz.

Zatiaľ čo mnoho Európanov si sype popol na hlavu a zrieka sa navždy ciest lietadlom, únijné elity to podľa všetkého netrápi. Mnohí si to pretlmočil tak, že zelené plány EÚ majú platiť len tí s prázdnou peňaženkou.

Na posledných päť rokov mali členovia Európskej komisie či europoslanci schválený maximálny limit 10,71 milióna eur na podobné lety. Na najbližšie štyri roky, teda kratšie obdobie, už je to 13,5 milióna eur.

Podľa únijných hovorcov je ale všetko v poriadku. Zazmluvnených 1 606 letových hodín podľa oficiálneho vyjadrenia odráža „potenciálny nárast dopytu, predovšetkým kvôli pandémii.“ Argumentuje sa aj tým, že kvôli pandémii sa znížil počet vhodných bežných komerčných letov.

Brusel vlani predstavil náročnú stratégiu boja s klimatickými zmenami. Dotkne sa každého Európana bez výnimky. Do roku 2030 by sa mali znížiť emisie skleníkových plynov o 55 percent v porovnaní s rokom 1990. A v polovici storočia už by mala byť celá európska dvadsaťsedmička uhlíkovo neutrálna.

Bežným ľuďom sa predraží nákup nového auta, potraviny, účty za elektrinu aj vykurovanie domov. Skončia autá na spaľovací pohon, zostanú len elektromobily. Rozšíri sa systém emisných povoleniek

Záľuba únijných pohlavárov v nákladnom cestovaní tryskáčmi nevyzerá v týchto súvislostiach vôbec dobre.  Letecké taxíky mal obľube aj Leyenovej predchodca, Luxemburčan Jean-Claude Juncker, dokonca ich využíval aj k cestám do Štrasburgu, kam existuje pohodlné a rýchle vlakové spojenie.

Podľa vyjadrenia hovorkyne je Komisia napriek tomu odhodlaná „znížiť svoje vplyvy na životné prostredie“ v súlade s európskou zelenou dohodou. A diskutovať najmä prostredníctvom videokonferencií, kedykoľvek to bude užitočné a možné.

Nie je to však prvýkrát, keď sa na Brusel sype kritika kvôli tryskáčom. V júli 2021 spôsobil značný rozruch návrh európskej legislatívy na zdaňovanie leteckých palív. Mnohých dráždila výnimka, ktorú Európska komisia žiadala pre malé biznisové lietadlá na súkromné využitie. Tie by mali mať výnimku, pretože predstavujú „nástroj podnikania týchto firiem“, ako znel škrobený argument. Mnohí si to pretlmočili tak, že zelené plány EÚ majú platiť len tí s prázdnou peňaženkou.

Zdroj: topky.sk / InfoVojna

.

Máme množstvo plánov, ako sa naďalej zlepšovať a ponúkať Vám čo najkvalitnejší žurnalistický obsah.

Sledujte nás na jednej z najbezpečnejších chatovacích aplikácií Telegram, na ktorom vám prinášame aktuálne bleskové správy.

 

 

LISTINA ZÁKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD

čl.17. Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené. Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, tlačou, obrazom, alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idey a informácie bez ohľadu na hranice štátu.

Čl.20. Právo slobodne sa združovať je zaručené. Každý má právo spolu s inými združovať sa v spolkoch, spoločnostiach a iných združeniach.

Vyhlásenie:

Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi redakcie Slovanské Noviny. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Redakcia Slovanské Noviny nie je zodpovedná za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Za obsah a pôvodnosť príspevku zodpovedá autor alebo pôvodný zdroj. SN publikujú aj názory, ktoré nemusia odrážať stanovisko redakcie, jej vydavateľa alebo oficiálnej interpretačnej línie. Robíme tak z úcty k ústavnej hodnote názorovej plurality, ktorá prispieva k posilneniu demokracie vôle ľudu a väčšiny ako aj otvorenej platformy pre slobodnú výmenu názorov pri hľadaní pravdy a mieru v konfliktom svete. Medicínske a lekárske texty, názory a štúdie v žiadnom prípade nemajú nahradiť konzultácie a vyšetrenia lekármi v zdravotníckom zariadení alebo inými odborníkmi. Slovanské Noviny dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na redakcia@slovanskenoviny.sk

UPOZORNENIE:

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Diskusia

(Pripojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následnom prihlásení sa do účtu.)

 

Príspevkom "na kávu" pomôžete ľahšiemu fungovniu Slovanských Novín a podporíte tvorenie.

Ďakujeme

%d